De meest interessante social media kanalen voor jouw onderneming

Social media is het perfecte instrument om body te geven aan jouw bedrijf. Ook kan je door middel van de verschillende kanalen interactie creëren met bestaande en toekomstige klanten. Toch zie je soms als ondernemer door de bomen het bos niet meer. Want welke social media kanalen zijn interessant voor jou en helpen jouw bedrijf naar het volgende niveau? In deze blog brengen wij jou op de hoogte van de meest interessant social media kanalen voor jouw onderneming. Hierbij ligt de focus op de gebruiker.

TikTok ontploft en neemt de gevestigde orde over!

Op welk social media kanaal jij je focus legt, hangt natuurlijk af van het aantal gebruikers. Zonder gebruikers bereik je met jouw posts niet of nauwelijks de juiste doelgroep. Daarom zoomen we allereerst in op de snelst groeiende social media kanalen en kijken we welke op dit moment het grootst zijn.

Uit jaarlijks onderzoek van het onderzoekbureau Newton blijkt dat TikTok het snelst groeiende platformen is. Op dit moment heeft het platform 1 miljard gebruikers. In 2022 heeft TikTok 75% meer gebruikers dan in 2021. Dit was een jaar eerder ook al het geval.

Deze exponentiële groei is te verklaren doordat het platform zich focust op creativiteit en humor. Veel meer dan bijvoorbeeld Instagram en facebook doet. Een ander verschil is dat het binnen TikTok alleen maar draait om bewegende beelden. Deze twee unieke eigenschappen maakt dat het platform zo ontzettend populair is en steeds populairder wordt.

Instagram stijgt gestaag

Ook Instagram kent in 2022 met een groei van 11% in haar gebruikers een goed jaar. Met 1 miljard gebruikers is Instagram een belangrijke concurrent van TikTok. Dit platform kenmerkt zich van origine door stilstaande beelden, maar maakt de afgelopen tijd een transitie, waarin bewegende beelden steeds centraler komen te staan. Dit om de groeiende populariteit van TikTok te kunnen bijbenen.

Actieve gebruikers Facebook en Twitter stagneren

Natuurlijk kunnen we Facebook niet vergeten. Deze social media gigant is met 2.7 miljard consumenten het grootste platform in de wereld. Toch heeft Facebook dit jaar voor het eerst in haar geschiedenis een daling meegemaakt in het aantal gebruikers. Dit komt met name door veel slechte publiciteit in korte tijd. Toch blijft facebook ook in de komende jaren een interessant platform waarop jij jouw stem kan laten horen.  

Twitter kent 1.3 miljard accounts, maar ‘slechts’ 330 miljoen zijn actieve gebruikers. Dit platform kenmerkt zich door zijn korte en bondige teksten van maximaal 280 tekens. Hierdoor moet je als onderneming creatief zijn om teksten te formuleren waarin de essentie goed naar voren komt. Adverteren en promoten wordt hierdoor een creatief proces. Twitter is dus een platform voor ondernemers die van een creatieve uitdaging houden.

LinkedIn, de beste in B2B!

En dan natuurlijk LinkedIn nog. Nee, deze waren we niet vergeten. Wij vinden het bijna vanzelfsprekend dat je als bedrijf hierop actief bent. Met 800 miljoen gebruikers is LinkIn zeker niet het grootste social media platform, maar omdat het zich op een unieke wijze focust op een specifieke doelgroep, namelijk B2B, is het zeer interessant om jouw onderneming op te presenteren.

Social media uitbesteden? Dit kan snel en gemakkelijk!

Weet jij na het lezen van deze blog niet waar je moet beginnen? En wil je het beheer van de verschillende social media kanalen van jouw onderneming graag uit handen geven? Dan kan dat snel en gemakkelijk. Er zijn verschillende online marketing kantoren die dit met passie en zorg voor jou willen doen. Neem bijvoorbeeld de Social Studio. Dit in Leeuwarden gelegen marketingkantoor is een expert in social media. Zij weten door uit het verleden gedane cases het maximale uit de online wereld te halen.

Laat een reactie achter